Stark mat och shopping

Nu har två dagar till gått i denna konstigt underbara galna roliga och spännande stad. Vi har nu varit på fabriken i Langfang i tre dagar och så här långt har det rullat på ganska bra tycker jag. Tänkte berätta lite om hur det är att jobba på Sandvik i Kina. Till att börja med går vi upp klockan 06.15 varje morgon, vi gör oss iordning och sen går vi ner och äter på hotellets frukostbuffe. Där finns det mycket att välja mellan, både kinesisk och västerländsk mat. Vi brukar äta stekt ägg och bacon, yoghurt med flingor och torkade bananer, rostat bröd, crossianter och te/juice. Väldigt mycket mat men det är långt till lunchen så det behövs. Vidare går vi en liten promenad till Yngves hem som ligger några hundra meter bort. Där väntar hans privat chaufför. Resan till Langfang tar ungefär 40 minuter. Sträckan är ungefär 6 mil lång men under den mesta tiden kör han i 140km/h, lite läskigt. Vår chaufför verkar ha mest bråttom av alla för han kör om i stort sett alla bilar, kör typ sick sack över gatan. Kan bli lite läskigt ibland då många andra bilar inte är så trafiksäkra och man verkar kunna köra hur man vill i filerna, konstigt de där.. haha. Har lagt märke till att det är mycket varierande standard på byggnader och omgivning så fort man kommer en bit utanför city, på ena sidan kan det finnas ett jättelyxigt shoppingcentrum och på andra sidan gatan finns ruckliga gamla lägenheter med knappt fönster. Vi åker även förbi små byar innan Langfang där det verkar vara ganska fattigt. Under tiden vi sitter i bilen ser vi en hel del roliga saker iaf. Överallt kan man se herdar som är ute och vallar stora flockar med får och igår såg vi en djurtransport där man transporterade två kossor på ett litet öppet flak med knappt något staket runt. Kossorna hängde i stort sett utanför med både fram- och bakdel.

Väl framme vid fabriken slääps vi av vid receptionen. Där ligger det alltid en stor dörrmatta med dagens namn skrivet på, så dom har en ny matta för varje dag, lite slösigt men kul. Vi går först och byter om till våra arbetsskor och skjortor som är väldigt stora, jag fick storlek XXL och ser ut som jag vet inte vad i den...
Under den här och nästa vecka jobbar vi på avdelningen SC (Solid Carbide) där de tillverkar borrar. Första dagen var det som jag skrev tidigare rundvandring och igår fick vi träffa Zhou Liu. Han var någon slags expert på mätningen av borrarna på avdelningen. Han gick igenom allt han kunde i minsta detalj, så hela gårdagen bestod av att mäta borrar.

Idag fick vi träffa en kvinna som hette Nancy Duan. Hon var Production controler och hade hand om planneringen av arbetet i verkstaden. Hon berättade om deras Production Supply Process och jag tyckte att det var ganska intressant faktiskt. Efter hennes lilla presentation fick vi smaka på äkta kinesiskt te. Det var smak av någon slags populär blomma i Kina, riktigt gott! Dock lite svårt att dricka, blombladen låg lösa i teet så man fick massa i munnen när man drack. Efter det var det dags för att träffa en kille vid namn Lemon Jin, han hade också hand om lite planering av processen i verkstaden och även ansvar över operatörerna. Han ansvarade över deras välmående och hälsa, hur de gick för dem att jobba, hur ofta de va sjuka och hur duktiga de var vid varje maskin. Ett bra och viktigt jobb enligt mig själv. Efter mötet med Lemon var det dags för lunch. Denna äts i en ganska enkel matsal. Maten vi får är väldigt kinesisk, massa konstiga grejer, vissa saker är goda och vissa saker är ganska äckliga. Men det är alltid spännande att se vad man får för nytt varje dag.

Efter lunch fick vi vara med en man som hette Bo Liu. Han var en rolig lite man med små egenheter och roliga saker för sig. Han skrattade mycket och ville lära sig massor av svenska ord. Han berättade om alla maskiner i verkstaden och visade runt oss ännu en gång... Men alla vill ju visa oss allt de kan så det kan bli lite tjatigt men de vill ju bara väl allihop. Vi fick veta att Bo bodde ihop med sin mamma, pappa, syster och fru i Langfang. Han gillade pingpong och sång. Vi blev fotograferade två gånger idag, en gång med Bo och sen med någon annan opertör. Dom tyckte vi var så vackra så de ville ha med oss på bild, haha. Man får typ höra från alla nya kineser man träffar att man är "very beutiful", lite kul.

Dagens middag bestod idag av italiensk pasta med pesto och pinjenötter, mycket gott och kostade endast 26 kr ungefär :) Godare än gårdagens middag som var en liten chansning. Vi gick till en kinesisk resturang där det fanns väldigt stark mat. Vi valde dock två rätter med 1 och 2 på en starkhetsskala till 5, inte så starkt tänkte vi.... men tänk så fel vi hade. den första rätten vi fick in var en blandning av grönsaker och kött. det var hur stark som helst, det kändes som det brann i öronen och läpparna sved. Vi fick vänta på vårt vatten väldigt länge också så det var nästan olidligt. Den andra rätten var lite mildare men de va nog riset som var mest ätbart denna middag. Som tur var, var det väldigt billigt, så ingen större förlust. Tillbaka till dagens kväll då vi efter middagen gick till vårt stammis-shoppingställe Yashow. Idag köpte jag en fin vit sommarklänning, ett set med ätpinnar och en tröja till min älskling. Gick väldigt bra att få ner priserna för mig idag, jag var stenhård! men är man det så får man också det man vill ha :P

Nu sitter jag och Johanna och bloggar vid varsin dator på hotellrummet, trötta efter dagens små äventyr. Blir nog uppe sent ikväll men det gör ju inte så mycket eftersom vi gick och la oss klockan 20.30 igår. Imorron är det fredag och sista dagen på jobbet för veckan, skönt med helg!

Vill också säga till min kära pojkvän hemma i Sverige att jag saknar honom otroligt mycket! kan inte beskriva hur mycket jag älskar dig och önskar du vore här och kunde uppleva allt tillsammans med mig. Puss på dig hjärtat <3

hej svejs

PS. Glöm inte kolla in bilderna nedan!


Rusningstrafik




En cool byggnad, TV-huset.


Den mycket mycket starka maten


Italiensk pesto pasta med vitlöksbröd


En rolig liten taxi bil/cykel...


Jag själv framför en kinesisk sten

Kommentarer
Postat av: Marcus

Åååh jag saknar dig så himlans mycket! <3 Men jag lovar jag finns kvar här när du kommer hem... om ett par veckor :P

Och de är väl inte så konstigt att dom kommenterar att du är vacker! För det är du verkligen! Älskar dig.

2011-03-03 @ 17:02:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0