Sommarpalatset

Hej hej

Idag har jag haft en riktigt bra söndag. Dagen började med frukost och sen gick vi hem till Yngve och Monika. Därifrån åkte vi sen vidare mot dagens utflyktsmål: Sommarpalatset. Vi åkte vid elva och en halvtimme senare var vi framme. Vi fick skjuts av Yngves privata chaufför så det var väldigt skönt att slippa åka taxi för en gångs skull. Inträdet här var som precis som på alla andra sevärdheter här i Kina inte alls dyrt, runt 20 yuan brukar det kosta, alltså ungefär 18 kr. När vi kom in fanns en tavla som det stod på hur många som var inne på Sommarpalatsets område, idag var det 20 000 människor! Som mest hade det tydligen vart 50 000 en gång. Men man märkte inte av att det var så mycket folk för det var så grymt stort så alla blev utspridda. Vi gick runt på små slingrande stengångar genom hela parken. Först besökte vi Harmoniska trädgården som ttydligen blivit utsedd till en av Kinas vackraste. det var jättefint med massa små kinesiska hus som omringade en stor damm. men det var tyvärr inget vatten i dammen, men när det är varmare ute är det säkert jättevackert.

Efter det fortsatte vi gå på massa mysiga gångar. Det var massor av fina träd och buskar överallt och på vissa träd kunde man nästan se blommor, fullt med knoppar var det iaf. Efter en stund gick vi upp på en jättestor kulle. det var verkligen brant väg upp och man va lite trött efteråt. Ända träningen vi får här så man får passa på, haha. Väl uppe hade man en jättefin utsikt över en stor sjö, som man tydligen grävt ur för hand på den tiden allt byggdes. Otroligt! På sjön åkte massor av trampbåtar med turister runt. Uppe på kullen fanns också små tempel med Buddhor i. jag tycker det är intressant och häftigt att se dessa fina statyer av Buddha. Sen var det dags för lunch så vi började vandra nedåt. På vägen ner mötte vi en liten grupp kineser som jätteoväntat ( är ironisk) ville ta kort med oss. Hahah det är inte klokt, vi kan inte åka nånstans utan att bli fotograferade. Senare när vi satt på en liten stenmur och käkade lunch blev vi också smygfotograferade. En turistgrupp med guide gick förbi oss också och alla typ storglodde och pekade och log åt oss. Dom var förmodligen från landsbygden och hade inte sett så många västerlänningar i sitt liv.

Efter lunchpausen gick vi vidare och kom fram till den berömda marmorbåten. Det är en stor båt som som egentligen inte är en båt. Haha det lät lite snurrigt men den kan inte flyta eller så utan är bara som en paviljong som står ute i vattnet, inget man kan åka ut på vattnet i alltså. Den var iaf jättefin. Efter den kom vi fram till "den långa korridoren" som många kanske har hört talas om. det är en lång korridor utomhus som går längs sjön. den är 728 m lång och har en imponerande mängd olika målade motiv i taken. Vi gick i hela såklart. Vi avslutade besöket med att kolla i lite souvenirbutiker. det var verkligen supermysigt på Sommarpalatset och jag skulle vilja åka dit igen när alla blommor är utslagna.

Klockan halv tre var vi hemma igen. Jag och Johanna tog då en tur på Yashow och shoppade lite grejer. Sen skulle vi gå och äta middag men vi hade slut på fantasi så det blev McDonald's idag. Vi unnade också en god inbakad glass från Coldstone efteråt. En riktigt bra dag! Sen vi kom tillbaka till hotellrummet har jag tagit en varm skön dusch, mailat, chattat och provat alla dessa klänningar jag har köpt.

Tänkte hälsa hem till alla där hemma också :) Hälsar speciellt till min kära mamma och syster och vovve, min mormor och morfar, Sussi och Johan, min bästaste vän Amelie, svärmor Anna och självklart min älskling Marcus. Kram på er alla, hoppas allt är bra med er!

puss puss



Marmorbåten



Överallt var man än gick fick man promenera runt på såna här fina stengångar omgiven av lummiga träd. Jättemysigt!



Den 728m långa korridoren. Man använde den för att kunna gå ute och svalka sig även om det regnade eller var gassande solsken på den tiden då den byggdes.



Jag och Johanna med marmorbåten i bakgrunden.



Vi passerade en kinesisk man som satt och gjorde massor av fina djur av endast babublad. han var hur skicklig som helst och var blixtsnabb med fingrarna när han flätade ihop sina små skapelser. Imponerade hantverk.


Kommentarer
Postat av: Svärmor Anna

Hej lilla gumman. Ser alltid fram emot att få läsa din blogg när jag kommit hem från jobbet. Kul å få följa med på din fantastiska resa, alla underbara bilder på natur, djur å byggnader. Måste få tala om att Pelle visade mig ett reportage från UNT idag. Det var dina klasskompisar Henric och Oscar som dem hade intervjuat. Dem verkar ha klarat sig bra, vilket jag är jätte glad för. Har försökt hålla koll om man skulle höra ngt om dem alla fyra, men nu vet vi att dem är hemma välbehållna alla fyra. Tänk att jag och Marcus ska hämta dig om en vecka....Guud vad tiden har gått fort(tycker ialla fall jag). Ser fram emot att du kommer hem, vet att det inte är bara jag som längtar.... =) Kram till dig och hälsa kompisen. Ps! Va rädda om er... <3

2011-03-20 @ 22:21:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0