16 dagar i Kina

Hej hej

Nu har jag befunnit mig i Kina i 16 dagar och livet här börjar nästan kännas lite vardagligt och hemma. Visst händer det nya både konstiga och roliga saker varje dag som aldrig skulle inträffa i Sverige, men på något vis börjar man känna sig hemmastadd här nu. Hotellrummet ser ut som mitt egna stökiga sovrum hemma, vi äter frukort på samma ställe varje dag, vi åker samma väg till jobbet varje dag, vi kan gatorna runt omkring oss och vi känner till de flesta resturangerna i området. Vi blir till och med igenkända i vissa klädstånd på det stora shoppingcentrumet längre ner på gatan. Jag gillar att vara här i Kina men har nog bestämt mig för att jag förmodligen inte skulle vilja bo här under en längre tid. För det första blir jag galen på alla bilar som finns vart man än kollar. Ingen som sett detta på riktigt kan nog förstå hur mycket bilar det faktiskt är. trafiken är dessutom hur farlig som helst och säkerhet kommer inte först här inte, snarare att ta sig fram fortast möjligast. de verkar inte finnas många som följer trafikreglerna, om det nu finns några. Bilar kör mot rött, folk går mot rött, folk kör moppe utan hjälp, skjutasar sina småbarn på cykel utan hjälm och ingen verkar ta hänsyn till varandra. På de oftast fyrafiliga-gatorna kör bilarna kors och tvårs och byter fil varannan sekund. Alla tror att dom kan ta sig fram lättare och fortare på detta vis men effekten blir bara tvärtom. Och när kineserna inte får som de vill tutar de. Många håller in tutan i typ 10 sekunder också, inget som händer ofta i Sverige. Hörde att de till och med fått förstärka tutorna på imorterade bilar eftersom de inte höll för kinesernas frenetiska tutande.

För det andra är det väldigt frustrerande att inte förstå vad kineserna pratar om. Om de inte måste är de klart att de bara pratar kinesiska och i många fall känner man sig kanska utanför. För det tredje kan det ibland vara otroligt jobbigt att sitta och äta på en resturang. Servitriserna står och råstirrar på en under större delen av middagen och bara väntar på att få serva dig. Överallt tycker jag att det är alldeles för överbemannat på företag och resturanger. När vi va och åt pekinganka va de anställda överallt. När vi kom in stod en tjej mitt på golvet och sa välkommen, i hissen stod en annan, när vi kom till rätt våning stod en annnan och välkommnade, när vi var på väg till bordet passerade vi tre andra vars jobb var att säga välkommen och till och med på toaletten fanns en kvinna vars jobb var att ge dig en pappershandduk efter du tvättat händerna. Helt sjukt va med människor! Samma sak gäller alla dessa vakter som står dag ut och dag in utanför hotell, returanger, affärer och köpcentrum. Antar att det är Kinas sätt att hålla arbetslösheten nere.

Kan iaf berätta att dagen varit lika innehållslös som gårdagen. Vi började visserligen tillverka våra pastamått men vi fick bara kolla på. Kändes väl sådär när vi kom till en maskin som skulle ta fyra timmar på sig att göra det den skulle med vår produkt. Då frågade vi om vi kunde göra något annat under tiden, men vår handledare sa nej och sa att vi skulle kolla på bara. Vi blev då lite frustrerade över att vi inte kunde göra något vettigt och efter mycket om och men fick vi gå iväg och jobba med vårt lilla projket. resten av dagen ägnades åt det och lite läsning. När vi kom hem åt vi middag på en italiensk resturang/bar som verkade ganska känd på något vis. Överallt hängde det tavlor med massor av kändisar som jag antar varit där en gång i tiden. Vi åt en jättegod pizza med champinioner, mozarella, skinka och färsk vitlök. Vi hann också med en fika på Starbucks, men det blev en liten besvikelse då jag trodde jag beställde in kaffe med vaniljgrejs av något slag men det visade sig bara vara vaniljgegga. Cheesecaken jag tog till smakade för mycket ost också. Men man kan inte alltid ha tur, bättre lycka nästa gång.


(Bra coola vi är i våra nya brillor, haha)

Vill sända en liten extra tanke till mina fyra klasskompisar som befinner sig i Japan just nu. Emelie, Elida, Henke och Oscar, hoppas allt är bra med er trots allt som hänt och att ni kommer hem välbehållna :)

Vädret här i Beijing har de två senaste dagarna varit kyligare än vanligt, bara runt nio grader och idag blåste det riktigt mycket. Hoppas på finare väder till helgen då vi ska åka till Sommarpalatset. På torsdag är vi lediga och tänkte ta en tripp till Beijing Zoo då.

puss puss

PS. Älskar dig Marcus!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0